Vardagliga frågor-alkohol

Tänkte skriva lite om alkohol.. Jag är ingen expert inom området och vet verkligen inte allt om det, men jag ska berätta lite vad jag tycker om ämnet.

Alkohol är ett stort problem i vårat samhälle idag, men är det alkoholen som är problemet eller är det människan som dricker den? Alkohol är såklart farligt, men man kan inte skylla sina misstag på den. För om man dricker i en måttlig mängd så är den inte för farligt, såklart skadas dina organ i kroppen. Men om man tex har varit ute på krogen och druckit väldigt mycket sedan gör något olagligt. Så tycker jag inte man kan skylla på alkoholen.. för det är ditt ansvar att dricka så att du fortfarande har kontroll över läget. Så jag tycker alla som skyller på alkoholen att de har gjort något fel tex varit otrogen eller gjort något olagligt ska ta sig en tankeställare och fråga sig själva "är det jag som är problemet eller är det alkoholen"

Jag är ju kristen som ni kanske vet. Och jag har hört många av mina kristna vänner och bekanta att säga att de avstår från alkohol för det är en synd. men jag tycker att säga att alkohol är synd är att göra både Jesus och hans lärjungar till syndare. För att Jesus drack vin, lärjungarna drack vin och i GT drack man vin. Så i hela bibeln dricker man vin, och som jag tror ni alla vet så är det alkohol i vin. Så jag tycker inte alkohol är en synd och det står jag fast vid. Men såklart, under bibelns tid så fanns det inte lika många starka drycker som det finns idag. Så alkohol har väl blivit ett större problem nu en vad det var då. Men det spelar ingen roll, för alkohol är alkohol vilken procent den än har. Sen blir jag så irriterad på människor som kollar snett på sådana som dricker, och pratar skit om de. Det är väl vårat eget val om vi vill göra det eller inte? Det är samma sak som om du har ett speciellt klädesplagg på dig, det är ditt val. Alla har rätt att göra sina egna val utan att någon ska smutskasta och sätta de i en speciell "kategori" Att ta en öl till maten tex, gör det dig till en dålig människa? Nej det tycker jag inte.

Att säga att man tar avstånd från det för att det är beroende framkallande kan ställa sig frågan "dricker jag kaffe?" Det är nästan lika beroende framkallande som alkohol är. Och om några decennier kommer säkert någon komma på ett sätt att göra kaffe till någon drog kanske någon prestations ökande eller likande, är kaffe en synd då? Så då är mer än hälften av Sverige befolkning syndare? På bibelns tid drack mer än hälften av världens befolkning vin som vi dricker kaffe idag... tänk på det!

Ska avsluta med att skriva lite om ungdomar som dricker alkohol. Anledningen till att man inte ska dricka alkohol när man inte är myndig är att våra kroppar inte är helt färdig uppbyggda och att vi påverkas lättare. Jag känner jätte många kristna som inte kristna som dricker alkohol och är "minderåriga" och säkert hälften av de kan kontrollera sig och kanske dricker en eller två öl eller cider om de är på en fest kanske. Är det jätte farligt? Jag tycker inte det är fel att testa saker. Om man inte testar hur ska man då veta om man tycker det är fel eller inte? Jag kan säga av egna erfarenheter att många, speciellt kristna tycker man nästan är dum i huvudet om man har testat det.  Likadant testat att röka. Det är ett stort problem som kyrkor har, att de fryser ur såna som de tycker gör fel tex dricker. De pratar skit om de, och de tar avstånd från dom. Vad hände med att alla är lika mycket värda? Blir tex en du känner en annan person om du får reda på att den dricker? Många tycker att den blir det! Hur tänker ni då! Man är fortfarande samma person på insidan det spelar ingen roll om ni dricker eller röker, ni är alltid den ni är! Du ska inte döma någon om du inte har varit i den situationen själv! Så tänk er för, ni kanske inte märker det, men ni fryser faktiskt ut människor även om ni inte märker det. Jag vet människor som har slutat gå till kyrkan för att några har fått reda på att han eller hon dricker. Är det så ni vill ha det? Det gör verkligen inget bättre! Då istället tappar man kontakten med de som behöver hjälp riktigt hjälp. Jag skulle inte kunna ha det på mitt samvete att jag vet att någon har lämnat församlingen för att jag har frusit ut henne eller honom. Skulle du kunna det? Så snälla tänk på vad du säger och hur du reagerar. Och tänk på att blickar kan ibland skada mer en vad ord gör..

Och som avslut Du är varken bättre eller dåligare om du dricker eller inte.
Kom ihåg det!

"Är det alkoholen som är problemet eller människan som dricker den"




Kommentarer
Postat av: malin smith

Jonte..! Think I love u..

(inte på samma sätt som Clara dock, haha)

Nejmen, håller med dig. Helt klart..

Du är bra!

2010-07-05 @ 10:31:06
URL: http://thelovedone.blogg.se/
Postat av: Linn

Nu har jag ju redan svarat på fejjan men en grej till, det går icke att jämföra kaffe med alkohol ;)

Och jag tror anledningen till att alkohol är så känsligt i kyrkan är för att när väldigt många blev kristna i början av 1900-talet blev de fria från alkoholmissbruk, så egentligen är hela Pingströrelsen uppbyggd av gamla missbrukare och man är väl rädd att folk inte kan hantera det =)

2010-07-05 @ 19:13:56
URL: http://linnlundholm.se
Postat av: Matthias

Jonathan, du är underbar!

2010-07-05 @ 21:30:41
URL: http://matthiasaxelsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0